Erik van Bruggen

Algemene voorwaarden

Vanaf 1-1-2025 heb ik geen contracten meer met de meeste zorgverzekeraars . (nog wel met Ditzo/ASR, Salland EN Caresq) Ik ben dan dus een niet-gecontracteerde zorgaanbieder.

Dit betekent onder andere dat ik de nota rechtstreeks aan de cliënt stuur. De cliënt dient de rekening zelf in bij de zorgverzekeraar.

Het is expliciet de verantwoordelijkheid van de cliënt om na te gaan of en hoeveel er vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Dit is afhankelijk van de zorgverzekeraar en de soort polis die u heeft.

Bijgevoegd enige uitleg over de soorten polissen en de bijbehorende vergoedingen:

Basisverzekering: Restitutie of natura
Voor de basisverzekering is er keuze uit twee varianten: een restitutie of een naturapolis.

Restitutie basisverzekering: U krijgt volledige vergoeding bij zowel gecontracteerde als niet-gecontracteerde zorgaanbieders en hebt vrije keuze naar wie u toe gaat

Combi basisverzekering: Bij sommige verzekeraars worden alleen gecontracteerde zorgaanbieders volledig  vergoed, terwijl bij andere verzekeraars ook niet-gecontracteerde zorgaanbieders voor volledige vergoeding in aanmerking komen. Let goed op welke voorwaarden gelden voor uw specifieke situatie.

Natura basisverzekering: U betaalt een deel van de kosten zelf. Hoe hoog dit deel is, verschilt per zorgverzekeraar: gemiddeld wordt 60-80% van de kosten vergoed.

Het is verstandig om vooraf na te gaan welke polis u heeft en wat dit betekent voor de vergoeding van de behandeling. Aan het eind van een kalenderjaar heeft u altijd de mogelijkheid om over te stappen naar een andere polis of andere verzekeraar.

Aanvullende verzekering
Sommige cliënten hebben een aanvullende verzekering die de kosten (gedeeltelijk) dekken. Neem contact op met uw zorgverzekeraar om te zien of dit bij u het geval is.

Administratie
Een niet-gecontracteerde psycholoog heeft niet te maken met administratieve voorwaarden die door de zorgverzekeraar worden opgelegd, zoals het beheren van hun budgettaire stromen. Een niet-gecontracteerde psycholoog hoeft cliënten geen ‘nee’ te verkopen als er een zogenaamd ‘omzetplafond’ is bereikt bij de zorgverzekeraar. Bovendien hoeft de psycholoog geen administratieve taken op zich te nemen die eigenlijk bij de zorgverzekeraar thuishoren, zoals het in de gaten houden van een budget. Door niet gebonden te zijn aan deze extra administratieve taken blijft er meer tijd en ruimte over om daadwerkelijk behandeling te bieden aan cliënten. Ik heb de keuze gemaakt om mijn tijd te willen besteden aan kwalitatieve therapie voor mijn cliënten en daarmee afscheid te nemen van de contracten met de zorgverzekeraars.

Tarieven en vergoeding in 2025
Om voor vergoeding van de zorgverzekering in aanmerking te komen, is een verwijzing van de huisarts nodig. Daarnaast moeten uw klachten voldoen aan de criteria voor het vaststellen van een psychische stoornis.. Behandeling van een psychische stoornis valt binnen de basisverzekering. De tarieven zijn afhankelijk van het type consult (behandeling of diagnostiek) en de lengte van het consult. In mijn praktijk maak ik standaard afspraken van 45 minuten. De tarieven zijn door de NZa (Nederlandse zorgautoriteit) vastgesteld.
Bovenstaande betekent dat klachten die niet voortkomen uit een psychische stoornis, zoals zorg bij relatieproblemen, werkproblemen of aanpassingsproblemen (als er na een indringende gebeurtenis tijdelijk psychische problemen ontstaan) niet vergoed in het basispakket van de zorgverzekering. Soms wel in de aanvullende verzekering.

Vergoede zorg

  • Het tarief voor een consult behandeling van 45 minuten is € 135, 89 (NZA tarief, Prestatiecode CO0497.
  • Het tarief voor een consult met diagnostiek van 45 minuten is € 159,70 (NZA tarief) - Prestatiecode CO0432. Het intakegesprek valt hieronder.

Niet-vergoede zorg

  • Als er geen sprake is van een psychische stoornis, dan ontvangt u een factuur voor de prestatie ‘niet-basispakketzorg’. Het tarief is € 120,- voor 45 minuten - Prestatiecode OV0012.

Betalingsvoorwaarden
Aan het einde van de maand ontvangt u de factuur van de consulten van die afgelopen maand. U dient deze binnen 15 dagen te betalen. Verder zijn de betalingsvoorwaarden van toepassing.

Annuleren

Als een afspraak niet door kan gaan en er is uiterste nood dan kunt u deze tot uiterlijk 48 uur voor de afspraak kosteloos annuleren. Dit kan telefonisch (0620924857) en per mail tijdens kantooruren (08.00 tot 17.00 uur).

Het weekend vanaf vrijdagmiddag 12.00 uur en feestdagen worden hierbij niet meegerekend. Afspraken die maandag zijn gepland, kunnen enkel in geval van uiterste nood uiterlijk op vrijdag vóór 12.00 uur kosteloos geannuleerd worden.

Voor alle ontvangen afzeggingen binnen 48 uur, ongeacht de reden, ben ik genoodzaakt de gereserveerde tijd in rekening te brengen. De kosten per gemiste sessie bedragen 90,- euro. Ik kan hierop geen uitzondering maken, ongeacht de reden.